افشای پرونده جدید از فساد مالی تاج و ساکت

پیش از این تخلف‌های مالی تاج در قراردادهای ویلموتس و کی‌روش یا ماجرای دریافت ۲۰۰ سکه اثبات شده بود

مهدی تاج و محمدرضا ساکت، رئیس و عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ایران‌ــ تسنیم

خبرگزاری‌های ایران از صدور حکم قضایی جدید برای مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، و محمدرضا ساکت، عضو هیئت‌رئیسه این فدراسیون، به اتهام مشارکت در فساد گسترده‌ مالی در فوتبال ایران خبر دادند.

مهدی تاج، عضو سابق سپاه پاسداران و رئیس فدراسیون فوتبال که از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی ۱۴۰۱ تاکنون با همکاری نهادهای اطلاعاتی برای بسیاری از فوتبالیست‌ها و مربیان معترض ایرانی پرونده‌سازی کرده، حالا متهم است که در دوران ریاست بر سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، مبالغ مختلفی را تحت عنوان قراردادهای تبلیغات محیطی در ورزشگاه‌های فوتبال به جیب زده است.

محمدرضا ساکت، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون، مدیرعامل برکنارشده باشگاه سپاهان و رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ در آن زمان، نیز همراه با مهدی تاج به سوءاستفاده از منابع مالی در پوشش عقد قرارداد تبلیغات محیطی با شرکت «کانون ایران زمین» متهم شده است؛ اتهام‌هایی که گفته می‌شود با مدارک و مستندات فراوان به اثبات رسیده و احکام قضایی این افراد نیز صادر شده است.

پیش از این و در ماه‌های گذشته، چند منبع مطلع در فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داده بودند که مهدی تاج و محمدرضا ساکت به همراه دیگر اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به دلیل دریافت مبالغ پنهانی و غیرقانونی از باشگاه‌های لیگ برتر یا سوءاستفاده‌های مالی در جریان عقد قرارداد با کارلوس کی‌روش و مارک ویلموتس، سرمربی‌های سابق تیم ملی ایران، بارها به نهادهای قضایی احضار شده‌اند.

حالا تابناک در گزارشی خبر داده که بررسی‌ قضایی پرونده‌های مالی تاج، ساکت و تمامی اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال شامل مهدی محمدنبی، منصور قنبرزاده، بهرام رضاییان، احمدرضا براتی، میرشاد ماجدی، احسان اصولی، طهمورث حیدری و خداداد افشاریان پایان یافته است. در نتیجه به نظر می‌رسد اگر دخالت‌های حکومتی و نفوذ حکومتی مهدی تاج به کمک او نیاید، حکم بازداشت او و سایر منصوبان و همکارانش در فدراسیون فوتبال باید به‌زودی اجرا شود.

پیش از این دست‌کم هفت عضو دیگر فدراسیون فوتبال مانند رئیس کمیته داوران، معاون حقوقی رئیس فدراسیون و مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ هم به دلیل دریافت رشوه بازداشت شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تابناک نوشت: «علاوه بر پرونده کانون ایران نوین، پرونده قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی هم که از سال ۱۳۹۹ باز شد و سپس مسکوت ماند، مجدد به جریان افتاده و قرار است رای آن نیز به‌زودی صادر شود؛ پرونده‌ای که مهدی تاج پس از بازگشت دوباره به فدراسیون فوتبال، وقتی با این سوال مواجه شد که پرونده ویلموتس کجا است، پاسخ داد که در جیب من است! حالا اگر برای مهدی تاج و محمدرضا ساکت احکام سنگین صادر شود، این دو از نظر قانونی دیگر نمی‌توانند در فوتبال به کار ادامه دهند. در پرونده فساد در فوتبال هم با عنایت به برخی احضارها و دستگیری‌ها، پای اعضای دیگری از هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در میان است و صدور رای این پرونده دیگر اعضای هیئت‌رئیسه را هم با محکومیت مواجه خواهد کرد.»

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، روز ۳ مهر درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پروند فساد گسترده در فوتبال ایران گفته بود: «در این پرونده فعلا تمام متهم‌ها با قرار وثیقه آزادند. متهمان برای بیان آخرین دفاعیاتشان دعوت شدند. دو نفر از آن‌ها برای بیان آخرین دفاع مراجعه کردند و دفاعیاتشان را مطرح کردند، اما پنج نفر از متهمان حاضر نشدند از جلسه آخرین دفاع برای خود استفاده کنند. در نهایت رای پرونده فساد فوتبال حداکثر ظرف یک ماه آینده اعلام می‌شود.»

یکی از کارمندان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان آذر ۱۴۰۲ در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت فارسی فاش کرد که دلیل برکناری محمدرضا ساکت از مدیرعاملی باشگاه سپاهان، اختلاس ۳۰۰ میلیارد تومانی او بوده است. تابستان امسال هم یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران خبر داد یکی از اتهام‌های مهدی تاج دریافت غیرقانونی ۲۰۰ سکه بهار آزادی از باشگاه گل‌گهر سیرجان با هدف سوت زدن داوران به سود این تیم است.

این منبع مطلع همچنین از اثبات دریافت رشوه چند داور مطرح و بین‌المللی فوتبال ایران هم خبر داد؛ داورانی که همچنان در فوتبال ایران مشغول به کارند.

بیشتر از فوتبال